Analyzovať osobnosť učiteľa alebo žiaka (aktéri výchovy a vzdelávania) má zmysel iba vo vzťahu s ostatnými ľuďmi a to v súvislosti s konkrétnym spoločenstvom (spoločnosť, sociálna skupina).
To znamená, analyzovať iba tie komponenty (zložky, prvky), ktoré sú súčasťou sociálnej štruktúry osobnosti učiteľa alebo žiaka.
K
základným komponentom (zložky) štruktúry osobnosti oboch účastníkov výchovy (aktérov), v ktorej sa koncentruje sociálna podstata človeka patria:
- sociálna pozícia (status a roly);
- hodnotová orientácia;
- sociálna (spoločenská alebo skupinová) činnosť učiteľa.
Sociálny status učiteľa a žiakaVyjadruje
hodnotu pozície učiteľa alebo žiaka v pedagogickej (výchovnej) väzbe učiteľ - žiak, ktorá môže byť daná (zákon) alebo získaná (vlastná aktivita). Je vymedzený:
- právami a povinnosťami;
- rozsahom právomoci a autority;
- miestom v sociálnej štruktúre výchovného systému vyjadreným prestížou, ktorá má dve stránky - objektívnu a subjektívnu.
---------------------------------------------------------
Poznámka:
Prestíž učiteľa je považovaná za výsledok určitého spôsobu pozitívneho hodnotenia danej pozície učiteľa alebo skupiny učiteľov skupinou žiakov a učiteľov a tiež celou spoločnosťou (občanmi). Ide o hodnotenie sociálnych rol učiteľského povolania (výchovných činností), ktoré obsahuje tieto momenty:
- spoločenskú prospešnosť týchto výchovných činností;
- úroveň tvorivého charakteru týchto činností;
- atraktívnosť prostredia, v ktorom sa tieto činnosti vykonávajú;
- stupeň vzdelania potrebného na realizáciu týchto činností;
- vplyv týchto činností na životnú úroveň učiteľov (vychovávajúcich) a ich rodin
- vplyv týchto činností na spôsob života rodín učiteľov.
Prestíž žiaka je výsledkom pozitívneho hodnotenia pozície žiaka alebo skupiny žiakov daným učiteľom (skupinou učiteľov) alebo aj žiakmi (spolužiak, spolužiaci), školou alebo celou spoločnosťou. Najprestížnejšiu pozíciu by mali získavať žiaci, ktorí dosahujú najlepšie výsledky (nie vždy tomu tak býva).
Objektívna stránka sociálneho statusu učiteľa (vychovávajúceho) a žiaka (vychovávaného), vyjadruje
pripísanie ich pozície spoločnosťou. Vyjadruje rozsah právomoci, práva a povinnosti učiteľa a žiaka. Chápe sa ako formálny status učiteľa alebo žiaka - ako jeho funkcia (jeho podiel na naplňovaní výchovných cieľov).
Subjektívna stránka sociálneho stausu učiteľa (vychovávajúceho) a žiaka (vychovávaného), vyjadruje ich
úsilie o získanie pozície učiteľa a či žiaka a je daná jej prestížou. Chápe sa ako neformálny status učiteľa alebo žiaka - ako jeho autorita.
--------------------------------------------------------------
Učitelia majú v systéme výchovy viac sociálnych statusov, pričom sa neberú do úvahy ich sociálne statusy mimo tento výchovný systém. Tieto viaceré statusy vyjadrujú rôzne hodnoty iba jednej pozície v didaktickej väzbe a to pozíciu učiteľa.
Medzi
najvýznamnejšie sociálne statusy učiteľov je možné zaradiť:
- status učiteľa materskej školy;
- status učiteľa základnej školy;
- status učiteľa strednej školy (všeobecno-vzdelávacej, odbornej a učilišťa)
- status vysokoškolského učiteľa.
Žiaci majú vo výchovnom systéme tiež
viac sociálnych statusov, ktoré je možno rozčleniť do dvoch základných podskupín:
- Prvá podskupina je tvorená statusmi vo vzťahu k učiteľovi, kde patria statusy:
- žiaka (základná škola);
- študenta stredoškoláka (stredná škola);
- učňa (odborné učilište);
- študenta vysokoškoláka (vysoká škola).
- Druhá podskupina je tvorená statusmi v rámci sociálnej skupiny žiakov, kde je hodnota ich pozície vyjadrená statusom:
- formálneho alebo neformálneho člena skupiny;
- formálneho alebo neformálneho vedúceho skupiny.
Sociálne roly učiteľa vyjadrujú dynamickú stránku jeho sociálnej pozície vo výchovnom systéme a tiež podmienky jej získania a ďalšieho udržania. Je to jeho očakávané, ale aj realizované sociálne správanie, interakcia a činnosť a to v súlade so systémom pedagogických zákonov, princípov a noriem, platných pre výchovno-vzdelávací proces vo výchovnom prostredí v danej konkrétnej výchovnej situácii. Vyjadrujú funkcie jeho sociálnej pozície v edukačnom procese a sú vyjadrené funkciou:
mediačnou, formatívnou, líderskou (manažérskou) a vedecko-poznávacou.-----------------------------------------------------------------
Poznámka:
- Podstatu mediačnej funkcie tvorí proces sprostredkovávania poznatkov, kultúrneho bohatstva a proces odovzdávania zručností a pracovných postupov zo strany učiteľov;
- Podstatu formativnej funkcie tvorí ovplyvňovanie, formovanie a zmena postojov, mravných noriem, hodnotových preferencií, záujmov, citového prežívania skutočnosti a ďalších zložiek osobnosti žiaka – nemajú poznatkový charakter, no výrazne dotvárajú celok jeho osobnosti;
- Podstatu líderskej (manažérskej) funkcie tvorí vedúce postavenie učiteľa na ceste včleňovania do sveta ľudskej kultúry, čoho súčasťou je aj neustály proces zmeny charakteru autority a to: od otcovského typu cez experta až po zrušenie vedenia, kedy vedený žiak preberá na seba plnú zodpovednosť za svoje napredovanie a činy.
- Podstatu vedecko-poznávacej funkcie (patrí predovšetkým pre status učiteľa vysokej školy) je tvorená vedecko-výskumnými činnosťami učiteľa (vychovávajúceho) pri získavaní a prehĺbovani základných poznatkov z procesu výchovy a vzdelávania (edukácie).
-----------------------------------------------------------------
Sociálne roly žiaka vyjadrujú očakávané a realizované správanie, zodpovedajúce hodnote danej sociálnej pozícii (status) žiaka vo výchovnej väzbe (vzťah k učiteľovi a interakcia s ním) a sociálnemu statusu v skupine.
- Vo vzťahu k učiteľovi je hodnota jeho pozície (status) vyjadrená základnými funkciami (sociálne roly): riadeného (vedeného); učeného a formovaného.
- Vo vzťahu k iným členom sociálnej skupiny je hodnota jeho pozície (status) vyjadrená základnými funkciami: ovplyvňovateľa a regulovateľa a tiež ovplyvneného a regulovaného.
Hodnotová orientácia učiteľa a žiakaChápe sa ako zameranosť na hodnoty a je považovaná za jadro osobnostnej štruktúry učiteľa a žiaka. Jej závažnosť vyplýva z toho, že predstavuje najvyššiu úroveň sebarealizácie (sebaregulácie) osobnosti učiteľa a žiaka.
Vyjadruje ich hodnotový systém (hierarchicky usporiadaný súbor hodnôt jedinca, skupiny, spoločnosti), ktorý postihuje hodnoty v dvoch základných podobách:
objektívnej a
subjektívnej.
------------------------------------------------------------
Poznámka:
- Subjektívne hodnoty (individuálne, osobnostné) sú prvkom duchovného (psychického) profilu jednotlivca a tvoria ich tie štruktúry hodnôt:
- ku ktorým osobnosť limituje svoje konanie a správanie a hodnoty interiorizované (stotožnené) v procese enkulturácie a socializácie.
- ktoré nie sú produktom iba edukácie (výchovy a vzdelávania) v tradičnom poňatí, ale sú duševným (psychickým) odrazom celkovej životnej skúsenosti danej osobnosti;
- Objektívne hodnoty (celospoločenské) existujú na základe konsenzu (dohody) ľudí vo vzťahu k určitým hodnotám a sú spravidla súčasťou systému spoločenských hodnôt, etických teórii a morálnych zásad. Rozsah konsenzu (dohody) nielenže ovplyvňuje sociálnu distribúciu týchto hodnôt, ale aj spätne pôsobí na ich obsah. Objektívne hodnoty sa v určitej spoločnosti aktualizujú ako hodnoty:
- všeľudské,
- celospoločenské,
- makro-skupinové;
- mikro-skupinové.
----------------------------------------------------------------
Existuje množstvo definícii
hodnotovej orientácie. Pre naše potreby ju možno chápať ako: ideologický, politický, morálny, etický, právny a iný základ hodnotenia reálnej skutočnosti subjektom a schopnosť orientovať sa v nej. A tiež ako štruktúru vzťahov osobnosti k faktorom činnosti, či ako konkrétny vzťah, ktorý sa prejavuje vo forme postojov.
Postoj sa vymedzuje ako predispozícia k určitému konaniu, ako trvalá sústava pozitívnych alebo negatívnych hodnotení, emocionálnych cítení a tendencií k činnosti pre alebo proti vzťahu k spoločenskému predmetu (javu).
Z aspektu
výchovného pôsobenia by sa mal učiteľ a žiak dopracovať k vlastnému systému hodnôt, čo ale predpokladá zhodu v základných všeobecne ľudských hodnotách a tiež v základoch mravného nazerania a hodnotenia.
- Učiteľ (vychovávateľ) by nemal hodnoty (hodnotové systémy) preberať, ale ani odovzdávať v hotovej podobe.
- Žiak (vychovávaný), by mal svoj hodnotový systém vytvárať kritickým prehodnocovaním už existujúcich. V čom by mu mal významne napomáhať učiteľ (vychovávajúci). Jeho úlohou je pomáhať žiakovi hodnoty objavovať a chápať
Sociálna činnosť učiteľa a žiakaSociálna činnosť sa chápe ako nevyhnutnosť, pred ktorou stojí každý jednotlivec, ktorý si pri začleňovaní sa do ľudskej spoločnosti
hrou, učením a prácou osvojuje danú spoločenskú skúsenosť. Zameriava sa najmä na tie oblasti a stránky činnosti, ktoré vplývajú na utváranie väzieb a to v dvoch základných rovinách:
štrukturálnej a procesuálnej.-----------------------------------------------------------
Poznámka:
- Štrukturálna rovina je spätá so vzťahmi, ktoré si subjekt činnosti vytvára k vlastnému objektu (predmetu) svojho pôsobenia, najmä o vzťahy, vytvárajúce sa medzi subjektom, objektom, prostriedkom a výsledkom činnosti. Nimi si objekt činnosti uspokojuje svoje záujmy a potreby, vytváraním duchovných a materiálnych výtvorov a pretváraním živej a neživej prírody.
- Procesuálna rovina sa týka vzájomnej interakcie medzi subjektmi v danej činnosti, sociálnych väzieb, vyplývajúcich zo sociálnych rol, ktoré jednotlivé subjekty v danej činnosti plnia. Na ich základe sa formujú rozmanité sociálne štruktúry, vznikajú rôzne socio profesíjné skupiny, sociálne inštitúcie, sociálne hnutia atď.
-----------------------------------------------------------
Vychádzame z toho, že činnosť ľudí má rôzne formy a druhy. Možno ich diferencovať na:
materiálne (hmotné) a
nemateriálne (nehmotné, duševné) činnosti, ktoré sa realizujú vo forme:
hry, učenia a práce.
------------------------------------------------------------
Poznámka:Iný prístup diferenciácie ľudskej činnosti na formy a druhy využíva rôzne aspekty. Podľa neho sa vymedzujú tieto formy a druhy činnosti:
- z pohľadu spôsobu vykonávania na: teoretickú (duševnú) činnosť a praktickú (fyzickú) činnosť;
- z pohľadu výsledkov činnosti na: konštruktívnu a deštruktívna činnosť;
- z pohľadu diferenciácie spoločnosti na jednotlivé sféry na: ekonomickú, politickú, kultúrnu a sociálnu činnosť;
- z časového pohľadu na: stálu (pravidelnú) a príležitostnú (nepravidelnú) činnosť;
- z pohľadu subjektu činnosti (kto činnosť vykonáva) na: individuálnu, skupinovú a spoločenskú činnosť;
- z pohľadu formy činnosti na: hru, učenie a prácu.
------------------------------------------------------------
Zo
sociologického aspektu (sociológia výchovy), sa môžu v každej ľudskej činnosti, teda aj v činnosti učiteľa, rozlišovať tieto fázy:
- fáza predčinnostná (tzv. prípravná), obsahom ktorej je vznik zdrojov činnosti, ktorými sú záujmy a potreby;
- fáza činnostnej orientácie (orientačná), obsahom ktorej je pôsobenie určitej potreby (záujmu), nazývaná aj fázou motivačnej a hodnotovej orientácie;
- fáza vlastného výkonu činnosti (výkonová), obsahujúca realizáciu určitej potreby (záujmu), fáza tvorby materiálnej alebo nemateriálnej hodnoty (hodnôt);
- fáza účinkov činnosti (výsledná), obsahujúca výsledky činnosti.