Scroll
KontaktČo je JeepingO násKam s nami HOME
HOME
CestopisyExpedícieStorky z ciestExpedičné tričkoMy a médiá
KontaktČo je JeepingO násKam s nami
Jeeping.skStorky z ciestMongolsko - Vasiľ Go Home (2016)Ako sa to celé začalo

Ako sa to celé začalo

„Do čoho sme sa to nechali uvrtať???“ 
...vŕtalo nám v hlave, keď sme nalietavali na pristátie na letisku v Ulanbátare. Až teraz nám reálne docvaklo, že sme v Mongolsku a že sa naozaj budeme musieť posadiť do rozhrkanej, hrdzou rozožratej 32 rokov starej Lady v pôvodnom stave bez úprav a tuningu a budeme sa na nej pokúšať dostať čo najbližšie k Slovensku. A keďže už dávno vyprchal účinok whisky, ktorú sme do seba šupli pred nastúpením do lietadla, začalo nás tak trošku štekliť v žalúdku. Ale poďme pekne od začiatku.

V marci tohto roku sme absolvovali šialenú expedičku v Chile a po tom, ako sme sa neupraveným 4x4 autom z autopožičovne dostali do výšky 5933 metrov nad morom na najvyššom stratovulkáne na svete (Ojos del Salado), čím sme asi vytvorili neoficiálny svetový rekord v tejto oblasti, mali sme pocit, že tohtoročnú dávku expedičného cestovania a adrenalínu už máme za sebou. Ale na konci apríla sa na fejsbúku objavila výzva, že sa hľadá niekto, kto by bol dostatočne šibnutý na to, aby sa starým žigulákom, ktorým sa traja chalani zo Slovenska dopravia do Ulanbátaru, vrátil naspäť na Slovensko. A keďže sme nakuknutie do Mongolska mali v pláne (aj keď v úplne inom čase), odohral sa u nás asi takýto rozhovor:

Thunder „Videla si, čo zdieľali Bronkáči?“
Thunderka „Čo?“
„Laďáci hľadajú niekoho, kto im dovezie Vasiľa z Mongolska“
„Ideme?“
„Poďme“
„A nenahovoríme ešte nejakého mechanika? Čo keď sa na tom aute NIEČO pokazí?“
„ČO by sa tam mohlo pokaziť? Tam nie je žiadna elektronika, tam sa môže pokaziť len niečo mechanické a to v krajnom prípade opravím ťažkým kladivom a gurtňami.“

A keďže ani jeden z nás netušil, ako Vasiľ reálne vyzerá a že sa na ňom nebude kaziť NIEČO ale úplne VŠETKO, oznámili sme Laďákom, že my do toho teda ideme.

Keď chalani na svojom profile zverejnil fotky Vasiľovej hrdzou prežratej karosérie, začali nám v hlave hlodať pochybnosti, ale na našej strane sme tento problém rýchlo vyriešili zvýšením počtu pohárov vína pre Thunderku. Keď sa ale Laďáci pochválili informáciou, že v jednom valci motora objavili vodný kameň, nalial si aj Thunder o poznanie viac do pohára na jeho strane stola. No dobre, veď motor vraj vymenia a na tie prežraté podbehy hádam niečo navaria.

Dva týždne pred odjazdom Vasiľa do Mongolska sme sa s týmto technickým a technologickým skvostom zoznámili aj osobne. Až tu sme pochopili podstatu vyjadrenia „sladká nevedomosť“. V garáži Juniorovi spod auta trčali iba členky, Fabo sa motal okolo a škrabal sa za ušami s užívateľským manuálom v ruke a Bereš sa pomerne indiferentne opieral o ďalší žigulák. V interiéri auta nešťastne trčali elektrické káble pripravené potriasť nám rukou, ak by sme sa chceli osobne predstaviť. My sme si rukami radšej potriasli s chalanmi a potom sme už len krútili hlavami. V tomto momente bolo jasné, že sa budeme baliť veľmi úsporným spôsobom, aby sme, keď Vasiľ dodýcha, mohli zobrať batohy na chrbát, nohy na plecia a domov to nejak dostopujeme, pretože v tomto momente už vážne pochybujeme o tom, že táto stará kraksňa zvládne vôbec cestu tam a nie ešte aj cestu naspäť.      
 
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom

Následne sa u nás odohral ďalší rozhovor:

Thunderka „Ty kokso, veď to keď chalani na tomto aute prejdú osem tisíc kilometrov zo Slovenska do Ulanbátaru, oni to auto úplne rozdrbú. Veď na tom aute odíde aj to, čo tam ešte teraz funguje!!! Veď to bude totálny vrak!!! “
Thunder „Ale prosím ťa, nerob paniku. Práve naopak. Veď chalanom počas tých osem tisíc kilometrov odpadne, praskne a pokazí sa všetko, čo sa ešte pokaziť môže, oni to opravia a my dostaneme perfektne zabehnuté auto.“

Asi je jasné, kto má v našej domácnosti ten pomyselný pohár poloplný a komu ho treba neustále a intenzívne dolievať ;)

10. júla sme sa odhodlane dostavili do Kysuckého Nového Mesta, aby sme zamávali Laďákom na odchod a možno aj vytlačili slzu z oka. Sĺz sa nám do očí natislo ako vody do bazéna v momente, keď chrchlajúci Vasiľ naskočil až na tretí pokus a na prvé buchnutie odpadla kľučka sťahovania pravého zadného okna. Na tom by možno nebolo nič zvláštne, ale tá kľučka sa podľa dostupných informácií v interiéri Vasiľa nenašla a na asfalte po jeho odchode tiež neostala. Znamená to, že jedna z dier v podlahe tejto Lady je rozhodne čierna a oknokľuka, alebo švihadlo, momentálne krúži v nejakej úplne inej galaxii a o pár desaťročí ho objaví nejaký stážista americkej NASA. Necháme sa prekvapiť.
 


Počas ďalších pár týždňov som vážne zvažovala návštevu odborníka za účelom získania predpisu na antidepresíva, ale keďže Laďáci sa už vydali na cestu a bolo treba dňom aj nocou sledovať online tracking ich cesty, na odborníka som sa vykašľala. Aj tak by hrozilo, že ak mu prezradím, čo máme s Thunderom v pláne, skončíme obaja v parádnej vestičke so šnurovaním na chrbte a mohli by sme si užiť niekoľkotýždňový bezplatný pobyt v malej miestnosti s tapacírovanými stenami. Keď sa to tak vezme, pobyt v malom tapacírovanom priestore aj tak máme na nadchádzajúcich pár týždňov v pláne a naviac k nemu budeme mať aj volant a kolesá, tak načo by sme zaťažovali už aj tak preťažené psychiatrie – my si spravíme vlastnú ;)

A tak až do odletu sledujeme infošky od chalanov s popisom, čo všetko im už odpadlo a čo museli vymeniť a píšeme si zoznam náhradných dielov, ktoré by sme si mali pribaliť do batohov. Na poslednú chvíľu sa k nám pridáva Lenka, aj naša posádka teda bude trojčlenná, ale keďže máme pre batožinu do lietadla hmotnostný limit a do batohov teda nenapcháme ani náhradnú nápravu a ani výfuk, kupujeme len palivové čerpadlo a dva náhradné vzduchové filtre a odchádzame na letisko. Veď v Mongolsku aj v Rusku musí jazdiť mrte žigulákov, tam sa určite na Vasiľa nájde všetko, čo bude treba. Laďáci sa už niekoľko dní online nehlásia, dúfame, že aj s Vasiľom niekde neuhynuli a radšej veríme, že neaktualizujú statusy iba kvôli slabému pokrytiu internetovým signálom.

Čo sa komunikácie týka, je nám jasné, že do odchodu sa nestihneme naučiť ani základy mongolčiny, ale vzhľadom na ročníky nášho narodenia by sa nám mohlo podariť oprášiť nejaké spomienky na Ruštinu. Jeden z kamošov je veľmi nápomocný a Thunderovi zapožičia malú konverzačnú príručku ruskej konverzácie, ale po prečítaní niekoľkých fráz v znení „Pomoc, granát mu odtrhol ruku“ sme zistili, že je to materiál z roku 1942 a dúfame, že tieto frázy potrebovať nebudeme, takže sa ich radšej ani nesnažíme učiť. Radšej si dáme spraviť ikonkové tričká, na ktorých budeme v prípade potreby ukazovať obrázky.
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
Mongolsko Jeeping a Lada svetom
cestovatelske tricko
cestovatelske tricko

A čo bolo ďalej?

Deň 1 >>

Ďakujeme naši kamošom, že podporili tento odvážny nápad a poskytli nám svoje nálepky, vďaka ktorým Vasiľova predná časť držala pokope ;)

#ZAVS - Zachranna a Vyhladavacia sluzba (citili sme sa cely cas v bezpeci)
#FacilitySystemHub (tu mozno v paradnej meeting ruuume urobime prezentaciu o tejto ceste)
#Nudzovetlacidlo (nebolo tak zle, aby sme ho stlacili)
#IzolSystem (veru ze by bolo na Vasilovi co izolovat)
#BushmanSlovensko - expedition outfitters (boli sme strasne krasne a pohodlbe obleceni)
#Oriflame Slovensko (keby na nas nesadal vsetok prach z Mongolska, tak by sme boli najcistejsia expedicka na svete. Ale boli sme isto najvonavejsi)
#JeepClubSlovensko (Vasil je poriadny jeep ;) )
#Slovakiaring (a este je Vasil aj zavodnik, to dokazali chalani z Lada svetom)
#eViza (dakujeme za vybavenie viz)
#Pressicko pretoze vdaka kave #Mephisto sme boli stale bdeli a naspidovani ;)
#Trencin - lebo nase mesto mame radi




 
Roman Thunder Hromník
roman@jeeping.sk
+421 905 621 590
Janka Thunderka Hromníková
janka@jeeping.sk
+421 905 343 537